Dinsdag, Los Gigantes, bergen en Drakenboom

6 november 2012 - Icod de los Vinos, Spanje

Hallo allemaal, daar zijn we weer.

Vandaag het plan uitgevoerd dat we voor gisteren gemaakt hadden. Dus naar het kustplaatsje Los Gigantes, waar de rotsen steil de oceaan in duiken en daarna over de bergen naar het noorden van het eiland om daar de ‘duizendjarige’ drakenboom (Dracena) te bekijken in Icod de los Vinos en dan terug langs de noordkust en Masca. Maar we moesten enige aanpassingen aanbrengen, want de dag begon mooi, maar op weg naar Los Gitantes (langs de ‘kustweg’ tussen allemaal bananenplantages door) begonnen de wolken toch aardig laag te gaan hangen. Los Gigantes zelf was vreselijk druk, dus we zijn wel naar beneden gereden, maar een parkeerplekje was niet te vinden, dus we zijn er maar weer uit gereden. Naar boven de bergen in, maar met die laaghangende bewolking was dat geen succes: op sommige stukken kon je geen hand voor ogen zien, en dat met de nodige bochten, was niet fijn. Gelukkig ging het regenen toen we bijna boven waren en klaarde het wat op. We zijn dus toch maar door gereden naar het noorden van het eiland, op zoek naar de Drakenboom. Slinger de slanger en in de regen, niet echt om over naar huis te schrijven. Maar op een gegeven moment kwamen we weer in de bewoonde wereld en vonden we de bordjes naar het ‘Drago park’. Helaas barstte er toen een onweersbui los en kwamen we terecht in eenrichtingsverkeerstraatjes met een hellingshoek van heb ik jou daar. Het regende zo hard dat de straatjes veranderden in woeste rivieren, eh nou ja beekjes, ze stonden helemaal blank en het water stroomde als een gek. We werden eerst naar boven gedwongen, maar dan moet je ook weer naar beneden natuurlijk, wel met de stroom mee, maar heet steil en de putten en gaten in de weg zie je dan niet meer, of laten zich raden als de waterstroom ineens gek gaat doen. Ik zei kunnen we niet even wachten tot al het water weggestroomd is, want ik kneep hem wel een beetje moet ik zeggen, maar er zat inmiddels een hele file achter ons, en we konden alleen maar naar beneden. Gelukkig konden we toen een dwarsstraatje in en werd het droog en de stroom hield eigenlijk net zo snel op als hij begonnen was. Ook kwam de zon weer tevoorschijn. Gelukkig maar want de paraplu’s lagen nog in het appartement (nu liggen ze in de auto). Dus we hebben de Drakenboom kunnen zien en zagen er later nog een, niet zo dik, maar wel veel hoger (zie foto’s).

De route zou verder via de kust en een kleiner weggetje door de bergen gaan, maar omdat we op de heenweg eigenlijk niets gezien hadden, zijn we dezelfde weg terug gereden, nu wel met uitzicht. Prachtig weer. Het noorden is echt een stuk groener, de hellingen staan vol met struiken die een stuk hoger zijn dan hier in het zuiden en westen. Op de terugweg zijn we nog even langs los Gigantes gegaan om te kijken of je de rotsen nu beter kon zien: ja natuurlijk en ook een mooi uitzicht op het eiland La Gomera. Uiteindelijk heeft Gerard ons (en de auto) heelhuids langs alle bochten en afgronden heen weer thuis gebracht, goed he.

Hier bleek het de hele dag droog geweest te zijn, weliswaar bewolkt, maar geen regen. De vooruitzichten voor het weer morgen zijn niet zo goed, dus we kijken nog wel wat we morgen gaan doen.

Mensen, ik hoop dat alles bij jullie goed gaat. Ik ga dit berichtje weer even posten, en dan hopelijk weer lekker slapen.

Hoi Carola, ik hoop dat je iets van jullie vakantie herkent. Fijn dat Sjoerd bij jullie gegeten heeft, heeft hij een beetje aanspraak. Verder gaat het wel goed met hem geloof ik.

Hoi Mam, zo te lezen ben je voortvarend bezig, goed hoor. Wij genieten hier. Liefs en groeten.