Donderdag, naar Masca en Garachico

8 november 2012 - Garachico, Spanje

Hola. Buenos noches.

Vandaag de laatste dag met de auto. Mooi weer dus we besloten om het stukje dat we dinsdag overgeslagen hebben alsnog te doen. Dus weer naar boven richting de Teide, maar dan rechtdoor richting Santiago de Teide, waar we afgeslagen zijn naar Masca. Een beroemd dorpje diep in de bergen ergens halverwege een kloof, die je vandaaruit kun door wandelen helemaal naar de oceaan. Dat laatste hebben we natuurlijk niet gedaan, want hoe kom je dan weer boven bij je auto. En we hadden niet helemaal de goede schoenen bij ons, anders hadden we de 6,5 km wel naar beneden gelopen, misschien. De weg naar het dorpje is pas 16 jaar geleden aangelegd! We hebben dus vandaag weer de nodige haarspeldbochten overleefd. Eerst de gewone weg naar boven en daarna nog verder omhoog. Dan even een relatief vlak stuk, maar daarna ging het heel steil omhoog en direct daarna weer naar beneden. De weg was niet al te breed en veel toeristen bezoeken het gebied met een excursie bus. Die dus ook allemaal naar boven en naar beneden denderen, plus al die toeristen die denken dat ze dat zelf veel beter met hun eigen gehuurde autootje kunnen (zoals wij dus). Een redelijk druk bereden weg dus. In Masca aangekomen was er dan ook geen parkeerplaatsje meer voor ons vrij helaas. Gerard heeft nog wel even stilgestaan bij de bushalte, zodat ik snel een foto kon maken, maar even rond lopen was er niet bij, helaas. Maar verder onderweg zijn we wel elke keer gestopt bij elke ‘mirador’, zoals de uitkijkpunten hier heten. Om daar elke keer naar de ene kant te zien welke bochten Gerard allemaal had genomen en aan de andere kant te zien hoeveel we nog voor de boeg hadden. Het was weer erg mooi en weer moeilijk te vangen in een foto. Wat ik natuurlijk toch steeds weer geprobeerd heb. Door de zon kon ik niet altijd zien wat ik in beeld had, dus niet alle foto’s zijn even goed gelukt.

Helemaal aan het eind van al die bochten kwamen we aan de noordkant van het eiland en daar hebben we Los Silos bezocht (wel bekend voor Erik en Ylona) en daarna doorgereden naar Garachico dat we dinsdag vanaf boven hadden zien liggen. Nu vanaf beneden dus. Allereerst een kennismaking met de oceaan, mooi blauw hier. De lava heeft hier voor een soort van zwembadjes gezorgd, leuk om te zien. Daarna het dorpje in en het kerkje, balkonnetjes en torentjes en een parkje dat bij gebrek aan ruimte de diepte in ging, heel bijzonder. Terug kon via een zigzagje van een km of 5 strak naar boven, maar ik heb toch maar de voorkeur gegeven aan een klein omweggetje met iets minder steile bochten omhoog. Dezelfde weg als we dinsdag gereden hebben, dus al een beetje bekend. Het laatste stukje was nieuw en heel steil en heel erg langs de buitenkant van een heel steile berg. Er zat gelukkig wel een iets hoger muurtje langs waar je net niet overheen kon kijken en niet direct de diepte in keek. Ze zijn met een nieuwe weg bezig, dwars door de berg heen, is wel zo veilig denk ik. Gelukkig ging het allemaal goed en zijn we weer veilig en wel ‘thuis’ gekomen. We hebben de sleutel ingeleverd en gaan de volgende dagen echt uitrusten als het mooi weer is of langs de kust naar Las Americas en Los Christianos te wandelen. Ik ben wel een beetje benieuwd hoe het er daar uitziet.

Vanaf morgen hebben we ook geen internet meer, en een McDonald heb ik alleen in ver weg gezien, dus als jullie geen nieuwe berichten zien, dan is er niets aan de hand, dan hebben we alleen geen internet meer en zien jullie dinsdag het vervolg van onze vakantie. We gaan ook niet zoveel meer doen, dus er valt ook niet meer zoveel te melden.

Groeten weer van ons twee. Hasta adios!

1. Tieniedekort:
    9 november 2012
    Ha, Ingrid en Gerard, wAt een mooie foto,s en wat een leuk balkonnetje. Is jullie balkon ook zo groot.? Dan kunnen jullie er net samen tegelijk op. maar het is wel schilderachtig. Jammer dat er geen internet meer is, ik geniet van de verhalen en de foto,s. Een van de kousendames was vanavond voor het laatst. Ze is nu met zwangerschapsverlof, ze heeft wel alvast de Sint-
    Nicolaascadeautjes gekregen. Het was vandaag hier droog weer, ongeveer. 10 graden, wat een verschil met de temperatuur bij jullie hè"IK ga naar bed, het is al weer kwart over elf.
    Veel liefs van Mamma.
  2. Ingrid:
    9 november 2012
    Hoi Mam, Nee ons balkon is gelukkig een stuk groter. maar dit balkon ging ook nog de hoek om hoor, dus misschien kan je er wel met z'n drietjes zitten. Het is vandaag weer prachtig weer hier. Heel helder, zo helder dat je volgens mij het topje van de Teide kan zien, maar het kan natuurlijk ook een andere berg zijn. Wij gaan een beetje zonnen. Groetjes.